Zespół Szkół w Jarocinie - Publiczne Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego
Aktualności


Wycieczka rowerowa do stanowiska rosiczki okrągłolistnej

      08.09.2005 roku zorganizowano 2-godzinną wycieczkę rowerową z Jarocina do lasu w okolicach Nalep. Trasa wycieczki liczyła 8 km. Wycieczka rozpoczęła się o godzinie 1200 i zakończyła o 1400. Wycieczkę zorganizowali nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Jarocinie: mgr Teresa Walczak i mgr Jacek Siembida. Brało w niej udział 15 osób z klas I – III. Celem tego wyjazdu było zapoznanie młodzieży ze stanowiskiem występowania rzadkiej i chronionej rośliny - rosiczki. O godzinie 1200 wyjechaliśmy z Jarocina i po około 25 minutach i przejechaniu 4 km dotarliśmy do lasu w okolicach Nalep. Tutaj młodzież na początku ujrzała ciekawe zjawisko przyrodnicze tj. okaz sosny z „gniazdem” w koronie. Kolejnym etapem naszej leśnej eskapady było poznanie środowiska występowania rosiczki okrągłolistnej (Drosera rotundifolia). Jest to roślina owadożerna. Liście długoogonkowe, zebrane w przyziemną różyczkę. Blaszka liściowa jest lekko wgłębiona i na wierzchu pokryta lepkimi, gruczołowatymi włoskami. Pęd kwiatowy wysoki, bezlistny, z kilkoma białymi, niepozornymi kwiatami. Rośnie na torfowiskach wysokich i niskich. Aby poprawić zaopatrzenie w azot roślina ta chwyta owady, które przyklejają się do lepkich, gruczołowatych włosków. Gruczoły produkują wydzielinę trawienną rozkładającą zdobycz. Produkty trawienia są przez rosiczkę przyswajane za pośrednictwem włosków absorbujących. To dodatkowe źródło azotu umożliwia roślinie egzystencje na glebach ubogich w ten składnik. Zapotrzebowanie na związki organiczne jest zaspokajane dzięki fotosyntezie. Taką właśnie charakterystykę tej jakże ciekawej rośliny przedstawiła nam pani Teresa Walczak. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem oglądali rosiczkę i wyrażali swe opinie na jej temat. To była ciekawa i pouczająca lekcja w kontakcie z naturalnym środowiskiem. Szybko zorientowaliśmy się, że obok rosiczki występuje tu mnogość jagód i żurawiny. Po „konsumpcji” leśnych owoców udaliśmy się w drogę powrotną do domu, pewni jednak szybkiego tutaj powrotu.

Młodzi głosują

     Młodzieżowe wybory zorganizowano w Publicznym Gimnazjum w Jarocinie w trzech turach: · 20 września 2005 wybory parlamentarne, · 04 października 2005 pierwsza tura wyborów prezydenckich, · 18 października 2005 druga tura wyborów prezydenckich. Same wybory poprzedziły debaty edukacyjne poświęcone tematyce wyborczej m.in. zapoznanie z ordynacją wyborczą, kompetencjach Parlamentu i Prezydenta oraz procedurach głosowania. Koordynatorami projektu CEO – Młodzi głosują byli nauczyciele Publicznego Gimnazjum w Jarocinie pani Grażyna Czech i pan Jacek Siembida. Wśród młodzieży zaangażowała się klasa IIIA. Program Młodzi głosują - to ciekawa lekcja demokracji, dobra okazja do udziału w zajęciach dotyczących wyborów politycznych, a przede wszystkim - doskonała nauka podejmowania decyzji w sprawach publicznych. Młodzi ludzie - także niepełnoletni - mają swoje poglądy polityczne. Ważne aby mogli je wyrazić i aby były one przez innych usłyszane. Dodatkowo, w trakcie w nich udziału: · uczniowie zdobywają wiedzę na temat uczestnictwa obywatelskiego, ordynacji wyborczych, uprawnień samorządów, parlamentu, prezydenta; · mają ważne doświadczenie związane z uczestnictwem obywatelskim i organizowaniem się dla dobra publicznego; · dowiadują się wiele o sprawach związanych z ustrojem Rzeczypospolitej; · podczas debat poprzedzających głosowanie wypowiadają się na ważne tematy dla naszego kraju. Uważamy, że szeroko prowadzona akcja wyborów wśród młodzieży w przyszłości zwiększy frekwencję w prawdziwych wyborach, a także zmieni społeczne nastawienie do inicjatyw obywatelskich. Ten głos może być dla młodych ludzi pierwszą prawdziwą szansą wyrażenia własnego zdania w sprawach ważnych dla kraju. Niezwykle istotny jest edukacyjny aspekt całego przedsięwzięcia - daleki od politycznej kampanii wyborczej. W trakcie projektu uczniowie uczestniczą w lekcjach poświęconych zagadnieniom związanym z wyborami, zasadami funkcjonowania parlamentu, ustrojem kraju itp. Następnie sami przygotowują i przeprowadzają w szkole wybory - poznając w praktyce dokładnie zasady i ich znaczenie. Wyniki tych wyborów są drugorzędne - największe znaczenie ma cały proces im towarzyszący. Akcja Młodzi głosują składała się z kilku etapów. Pierwszy etap to zgłoszenie (zarejestrowanie) udziału szkoły w akcji na stronie: www.ceo.org.pl, drugi to debaty o tematyce wyborczej, następnie pobranie ze strony materiałów (karta do głosowania, protokół wyników wyborów itp.) oraz przygotowanie miejsca i urny do głosowania, ostatni etap to same wybory i przesłanie wyników drogą elektroniczną do CEO w Warszawie. Głosowania odbywały się na przerwach w godzinach 900-1300. Nad ich przebiegiem czuwała Młodzieżowa Komisja Wyborcza w składzie: Dagmara Walczak, Sabina Mulawka, Magdalena Awsiukiewicz, Joanna Kata i Dawid Żak. Uprawnionych do głosowania było 237 uczniów. Tak oto przedstawiały się wyniki poszczególnych akcji wyborczych: wybory parlamentarne – brało w nich udział 185 uczniów co stanowi 78% frekwencję, głosów ważnych było 181, głosów nieważnych – 4, w wyborach młodzieżowych zwyciężyła partia Prawo i Sprawiedliwość - 38%, drugie miejsce zajęła Liga Polskich Rodzin - 25%, a trzecie Platforma Obywatelska RP - 14%. Pierwsza tura wyborów prezydenckich – brało w nich udział 156 uczniów co stanowi 65% frekwencję, głosów ważnych było155, głosów nieważnych – 1, w wyborach zwyciężył Tusk Donald Franciszek – 42%, drugie miejsce zajął Kaczyński Lech Aleksander – 33%, a trzecie Lepper Andrzej Zbigniew – 14%. Druga, ostatnia tura wyborów prezydenckich – brało w nich udział uczniów 180 uczniów co stanowi 75% frekwencję, głosów ważnych było174, głosów nieważnych – 6, w wyborach zwyciężył Kaczyński Lech Aleksander – 54%, drugi był Tusk Donald Franciszek – 45%. więcej...